BibleColour – Eigentijdse Bijbelverhalen in expressionistische kleuren

Silent Reading Party: duik in een boek
12 juli 2024

BibleColour – Eigentijdse Bijbelverhalen in expressionistische kleuren

De eeuwen door vonden schilders inspiratie in de Bijbel. Daarbij ging het niet alleen om wat er toen gebeurde. Deze verhalen verbeelden ook onze eigen tijd en belichten de actualiteit.
Talloze verhalen tekenen bijvoorbeeld een stadsmuur met een poort en verbeelden daarmee achtereenvolgens de begrippen veiligheid en vrijheid. Deze beelden staan dus model voor fundamentele waarden voor het samenleven. Zonder muur vergaat het leven en zonder poort verstikt het. De muur en poort zijn zo randvoorwaarden voor de ziel van de stad, de tempel en het huis: ontmoeten en leven.

Paul Boer exposeert zijn schilderkunst in de Jacobikerk. In zijn schilderij QR-code trekt Paul deze waarden en beelden door naar de digitale wereld met de QR-code als toegangspoort. In zijn schilderij is het een metafoor voor de hemelpoort in een oneindige ruimte van licht. Een eerdere expositie in Museum de Fundatie in Zwolle belichtte de toegang en grenzen van Europa. Daarbij toonde Boer een QR-code als toegangscode tot het schilderij en was hij de eerste die kunst op die manier digitaliseerde.

Ook in andere schilderijen trekt Boer lijnen vanuit Bijbelverhalen naar actuele thema’s als klimaatcrisis, de oorlog in Oekraïne, economisch recht, nepnieuws en cybersecurity. Paul exposeerde eerder in Gouda, in de Sint Janskerk, waarvoor hij het boek Spiegelingen (2018) schreef, een aantal beschouwingen bij zijn Bijbelkunst. Zie voor verdere exposities en werken zijn website.

De expositie in de Jacobikerk is een initiatief van ViaJacobi.

Van 12 juli 2024 t/m 31 augustus 2024 op dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 16.00 uur.
Audiotour via QR-codes beschikbaar (NL/EN).