Vrede zoeken en recht doen in Europa

6 juni 2024

Vrede zoeken en recht doen in Europa

Gedachten bij de week, door Erwin de Pagter

Vrede. Het was het thema van het Jacobidebat van af­ge­lopen maandag. Vrede is iets waar velen naar ver­lan­gen in een tijd waarin we dagelijks geconfronteerd wor­den met geweld­da­dige conflicten, dichtbij en ver weg. Vrede was ook het ver­lan­gen van de grondleggers van de Europese Unie. Mensen als Robert Schu­man en Kon­rad Adenauer zetten de eerste stap tot Europese sa­menwerking om een lange geschiedenis van conflict en geweld te doorbreken. Hun gedeelde christe­lijke ge­loof speelde daarbij een belangrijke rol. Economische sa­men­werking werd dienst­baar gemaakt aan vrede, recht en ver­zoening.

Aan­staande donderdag 6 juni mogen we naar de stem­bus om een nieuw Europees Parlement te kiezen. Ge­zien de ont­wik­­ke­lin­gen in de wereld zijn thema’s als vrede, vrijheid en veiligheid voor het eerst sinds lange tijd prominent aanwezig in het poli­tieke debat rondom deze verkiezingen. Dat gaat bij­voorbeeld om de vraag of en hoe we in Europa militair moe­ten samenwerken, of hoe we ervoor zorgen dat we econo­misch niet in de tang ko­men te zitten bij andere geopolitieke groot­machten.

Dat zijn legitieme vragen, die er zeker ook in het stem­hokje toe doen. En toch gaat het voor mij ook nog een laag dieper. De opdracht die de mens van God krijgt in Micha 6 is immers: “niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.” Die opdracht geldt vol­gens mij in alle facetten van het leven, of het nu is in ons werk, in ons sociale le­ven of in de politiek.

Ik werk nu een aantal jaren als medewerker in het Euro­pees Par­le­ment in Brussel en ben ook actief bij deze ver­kiezingen. Daarbij stel ik mijzelf de vraag hoe we ook in Europa kunnen samen­wer­ken aan de opdracht van vrede zoeken en recht doen, zonder de nederigheid uit het oog te verliezen. Euro­pese politiek lijkt im­mers al gauw te gaan over groot, groter, grootst, terwijl de Bijbel ons leert dat we ons als mens altijd hebben te ver­houden tot God en onze naaste. Toch zie ik óók de Europese Unie als een kans om de missie uit Micha 6 han­den en voeten te geven, om­dat zorgdragen voor onze naaste en voor de schepping soms beter gaat door samenwerking. Het helpt daarbij te weten dat juist de grondleggers van de EU eenzelfde verlangen deelden. Het helpt ook te weten dat dit verlangen gepaard mag gaan met het hoopgevende besef dat God deze wereld draagt.

Zomaar wat gedachten, in een week waarin we weer van ons de­mo­cratisch recht gebruik mogen maken. Wie zich graag nog wil laten informeren over deze verkie­zin­gen is van harte welkom op dinsdagavond 4 juni in de Jacobi­kerk bij het evenement Europa, wat valt er te kiezen?

Erwin is een van de kandidaten van de ChristenUnie voor de Europees Parlementsverkiezingen.