Het keukenkastje van Wijk C
Buurtborrel Burendag 2024
21 september 2024

Leerhuis

Voor het seizoen 2024/25 staan er weer avonden gepland waarop we zo nauwkeurig en aandachtig mogelijk bijbelgedeelten lezen om meer te weten te komen over de achtergrond en de betekenis.

Onder leiding van ds. Andries Zoutendijk lezen we dit seizoen de brief van Paulus aan de Romeinen. Paulus vat daarin de hoofdlijnen samen van zijn verkondiging en hij ontvouwt zijn gedachten in een voortgaand betoog. In deze brief wordt hij niet boos en fel, zoals bij de Galaten en de Korintiërs. Je leest ook niet veel over zijn persoonlijke ervaringen.

Maar een kalme brief is het niet. Hemel en aarde komen in beweging, er steekt een wind op en de geschiedenis van Israël en de volken wordt opnieuw geschreven. Geen andere brief van de apostel heeft zoveel opschudding teweeggebracht in de kerkgeschiedenis. Augustinus, Luther, Karl Barth – ze werden erdoor van hun stuk gebracht.

Waarom wij dan ook niet? Een tip ter voorbereiding, als je van plan bent mee te doen: lees de brief in zijn geheel door, in een andere vertaling dan je gewend bent. En vraag je dan telkens af: lees ik dit goed? Zegt hij dit echt?

Als je erbij wilt zijn, noteer dan alvast de datums (steeds om 20.00 uur in de Pelgrimszaal):

• dinsdag 15 oktober
  • dinsdag 12 november