Gezocht: ambtsdragers. Maar hoe vind je ze?
14 september 2024
Leerhuis
21 september 2024
Gezocht: ambtsdragers. Maar hoe vind je ze?
14 september 2024
Leerhuis
21 september 2024

Het keukenkastje van Wijk C

Gedachten bij de week door Martijn Bac (missionair-diaconaal werker)

“Wat mooi dat jullie dit hebben gedaan! Ik zie regelmatig mensen er wat uit halen of weer inzetten. Jullie hadden alleen de deurtjes nog even groen moeten maken… nu is het net een keukenkastje.” Vanmorgen sprak ik een van de medewerkers van het Volksbuurtmuseum. Haar kantoor kijkt uit op de buurtkast, die we vorige week namens de diaconie hebben geplaatst. En inmiddels heeft die buurtkast dus al een eigen naam: het keukenkastje van Wijk C.

Het kastje werd afgelopen zondag geopend, waarna gemeenteleden en buurtbewoners er de eerste spullen in hebben gezet. Elke ochtend kijken we even hoe het ervoor staat. Vanmorgen bleken alle etenswaren op te zijn en waren ook alle verzorgingsmiddelen (shampoo, deo, maandverband) meegenomen. Kleding en jassen blijven nu nog liggen, maar die zijn misschien nodig als het echt koud wordt.

Ik probeer binnenkort een filmpje in de kerk-app te zetten om het verloop in de kast wat te laten zien. Als diaconie hebben we de buurtkast opgezet als experiment: we willen een beetje aankijken hoe het loopt. Uiteraard hopen (en merken) we dat jullie als gemeente ook willen bijdragen om dit project te laten slagen! Neem zondag bijvoorbeeld een blik bonen, een pot macaronisaus, jam of pindakaas mee… of wat verzorgingsmiddelen. Je mag het zelf in de kast zetten of inleveren bij de balie. Het is namelijk ook fijn als we wat voorraad hebben om in de week die volgt de kast weer aan te vullen!

Met deze kast kunnen we concreet hulp bieden waar dat nodig is, maar er zijn nóg twee belangrijke doelen. Ten eerste stellen we de buurtbewoners in de gelegenheid om elkaar te helpen en zo de onderlinge band in de wijk te versterken! En ten tweede is het ook een mooie manier om als kerk samen met de buurt op te trekken. Een heel aantal buurtbewoners vertelden me dat ze zo blij waren met dit initiatief. En voor ons is het een mooie manier om handen en voeten te geven aan het evangelie dat ons drijft.

Binnenkort is er nóg een mooie kans om kennis te maken met onze buren. Op zaterdag 28 september is het namelijk Burendag. Op die dag is er van 10.00 tot 15.00 uur een (kleedjes)markt in de kerk. Een aantal kinderen uit de kerk heeft zich inmiddels aangemeld. En er zijn ook een aantal buurtbewoners die iets komen verkopen.

Doe je ook mee met verkopen of wil je helpen bij de bediening van koffie, taart en lunch? Stuur dan een mailtje naar ! Voor de gemeenteleden die ook écht in wijk C wonen organiseren we van 17.00 tot 19.00 uur samen met het Volksbuurtmuseum, de Augustinuskerk, de zusters Augustinessen en studentenvereniging SSR een buurtborrel. Ook een mooie kans om je buren te ontmoeten!

Ik hoop dat we zo met elkaar kunnen laten zien dat we als kerk hart hebben voor de buurt!