Vijf boekentips voor de zomer

12 juli 2024

Vijf boekentips voor de zomer

Gedachten bij de week door ds. Willem Jan de Hek

De zomervakantie staat voor de deur en de kans is groot dat je er de komende weken een keertje op uit trekt. Misschien voor een paar weken – misschien voor een paar losse dagen. In ieder geval is het heerlijk om even de rust op te zoeken zo midden in het jaar. En wat past daar beter bij dan een goed boek? In de gedachten bij deze week daarom een paar boe­ken­tips: vijf titels die ik de afgelopen tijd voorbij zag komen en waar we mis­schien het komende seizoen hier of daar wel wat mee gaan doen in de Jacobikerk. Lees je mee? Trou­wens: dit zijn natuurlijk zomaar vijf tips van mij voor júllie. Maar mis­­schien hebben jullie ook nog wel boekentips voor mij? In dat geval houd ik me aanbevolen – je weet me vast wel te vinden in de kerk, via de app of de mail. Voor nu: een fijne (lees‑)zo­mer gewenst!

Paradijs Stad (John Mark Comer, 2020). In de afgelo­pen maan­den sprak ik regelmatig mensen – meestal twintigers of dertigers – die John Mark Comer hadden ont­dekt. Zijn boeken blijken een gevoelige snaar te ra­ken en kun­nen je helpen om na te denken over de manier waarop jij je geloof in het da­ge­lijks leven in de prak­tijk kunt brengen. Alles wat we doen heeft waarde voor God, zegt Comer. Paradijs Stad helpt je om te be­grijpen waarom jij op aarde bent en wat dat be­tekent voor de rest van je leven. Waarom bestaan we? Wat be­te­kent het om mens te zijn? Soms zeggen mensen: het gaat er­­om wie je bent, niet om wat je doet. Maar is dat echt zo?

Generatie Angststoornis (Jonathan Haidt, 2024). Je kent het vast wel: kinderen die tijdens een etentje in een restaurant vastgekleefd zitten aan hun schermpjes. Lekker rustig na­tuur­­lijk. Maar kan het ook kwaad? In dit boek ont­waart de so­­ci­aal psycholoog Jonathan Haidt een pijnlijke para­dox: ter­wijl we onze kinderen in de fysieke wereld meer en meer be­schermen, laten we ze in de digitale wereld vogelvrij. Dit heeft geleid tot een enorme stijging in het aantal men­tale proble­men onder tieners en jongeren. Het boek is best con­fron­terend – maar juist daarom zeker wel de moeite van het lezen waard. Als je zelf kinderen hebt: misschien zou je dit boek wel samen met een andere ouder kunnen lezen? Ver­volgens kun je dan name­lijk met elkaar op zoek naar manie­ren om in de praktijk van elke dag met dit grote thema van onze tijd om te gaan.

Goedheid voor het oprapen (Margriet van der Kooi, 2023). Bij de pastorale koffieochtenden lazen we vorig jaar een boek van Kees en Margriet van der Kooi over christelijke toekomst­verwachting. Met name de wat meer pastoraal getinte passa­ges uit dit boek waren erg mooi en leerzaam. Het nieuwste boek van Margriet van der Kooi is bedoeld als een positief boek in een donkere tijd… met een open blik voor de mooie dingen in de wereld om ons heen. De auteur spreekt veel men­­sen en heeft de gave om het beste in mensen naar boven te halen. Het is een ontroerend boek waardoor je bemoe­digd wordt en leert om oog te blijven houden voor licht in de duisternis.

Brieven uit de hel (C. S. Lewis, 1942). Dit boek is de klas­sie­ker in deze lijst. Met de oudste groep van de tiener­cate­chi­satie lazen we een aantal brieven van oom Schroeflik aan zijn neefje Galsem. Het boek is meer dan 80 jaar geleden ge­schreven, maar het is nog steeds actu­eel én herkenbaar… óók voor deze tieners uit de bo­ven­bouw van de middelbare school. Het is een reeks fictieve brieven van een oude en ervaren demon aan zijn neef, een jonge en onervaren demon die nog veel moet leren. De neef krijgt advies over hoe hij een mens het beste kan verleiden en weg kan hou­den van God en ge­loof. Het blijkt een spannende spiegel voor ons alle­maal.

Leven zonder God (Rik Peels, 2024). Ten slotte een boek waar we het komende seizoen bij ViaJacobi mee aan de slag willen. Rik Peels onderzoekt in dit boek het atheïs­me vanuit een nieuw perspectief, dat verder gaat dan het sterk gepola­ri­seer­de debat over argumen­ten vóór en tegen het bestaan van God. De auteur probeert niet al­leen het atheïsme beter te begrijpen, maar ook eer­lij­ker te evalu­eren. Wat is er zo aan­trekkelijk aan het atheïsme? Zijn er specifieke denkwijzen die mensen rich­­ting atheïsme leiden? En los van de vraag of de athe­ïstische argumenten het bestaan van God weer­leg­gen, valt er misschien iets te leren van atheïsme voor ons alle­maal? Met deze rijke verkenning van doel­be­wust leven zon­der God trans­formeert Rik Peels het de­bat tussen atheïsten en gelovigen tot een streven naar een dieper begrip van elkaar.